tirsdag 7. mars 2017

Aker Solutions på Byhaugen!


Svein var ikke med i kveld, han måtte i et annet ærend. Bjarte holdt foredrag for Aker Solutions og Sigmund var med og assisterte med teleskopene.

Ettersom Aker arrangerte festen selv, og vi skulle bare ha astronomien, så visste vi ikke sikkert hvor mange som kom, men det kunne bli ganske mange. Derfor tok vi ut Annie og satte igang Henrietta.

Jeg satte Henrietta på Oriontåken med et OIII filter på, 169x forstørrelse. Det var vakkert å se på.

Jeg og Bjarte satte opp Annie ute på plenen før foredraget begynte, og så tok jeg meg av oppstilling og kollimering mens Bjarte holdt foredrag. Alt som kunne komme ut av lage var selvsagt ut av stilling. Det meste gikk greit, men søkekikkerten flytta på seg endel utover kvelden. Det er bare en ting å gjøre, og det er å stille den inn igjen. Viste først Venus med 200x, vi hadde liten lufturo i kveld, så vi så en fin liggende tynn skalk. Etterhvert så gikk Venus bakom observatoriet, så da flytta jeg over på Månen. Jeg kunne vise hele Månen med 53x, det okularet er 2" så jeg kunne skru månefilteret rett i. Hadde en 10mm okular også som ble brukt litt, men da fikk jeg ikke filteret til å passe, så det ble veldig lyst.

Det er en god stund siden Annie har vært i bruk, og det var fortsatt luft i hjulene, så det dekkproblemet er løst.

Har ikke hørt noen tilbakemelding, men jeg tror de var fornøyd, jeg.

Ingen kommentarer: